De update onderaan de pagina wordt wekelijks
bijgehouden
Als u een bijdrage wilt leveren, in welke vorm dan ook,
dan kunt u dat aangeven via het contactformulier.
De eerste denkles gaat over het 'ik-beeld'.
De denkles is geschreven voor volwassenen en kan worden omgezet naar het niveau van de leerling. Voor een toelichting op de dia's klikt u op het onderliggende tekstvak.
De problemen door overmatig alcohol- en drugs-gebruik
zijn aan de orde van de dag. De invloed van pestgedrag kan op latere leeftijd
nog voor veel conflicten zorgen. Het aantal zelfdodingen neemt onder jongeren
toe. Kortom, er zijn genoeg redenen om jongeren de werking van het denken uit
te leggen.
‘Kanjertraining’ en ‘KiVa’ zijn voorbeelden van methoden die het pestgedrag
op lagere scholen aanpakken. Leraren worden getraind om leerlingen op hun
gedrag aan te spreken en te corrigeren. Leerlingen wordt geleerd hoe zij met
pestgedrag kunnen omgaan. De klas stelt gezamenlijk een contract op met regels
waaraan iedereen zich dient te houden. Dit contract wordt vervolgens door de hele klas ondertekend. Bij deze
pestprojecten zijn trainers, leraren en leerlingen betrokken en soms ook het
netwerk van de leerling.
Ik vraag mij af in hoeverre de leerlingen zelf
gemotiveerd zijn om hun gedrag te veranderen. Want in feite komt het erop neer
dat kinderen gemanipuleerd worden om zich aan een vastgestelde norm te houden,
die soms erg afwijkt van hun thuissituatie en cultuur. Want wat gebeurt er wanneer
de kinderen zich uit het zicht van de leraar of de KiVa-surveillance bevinden?
Meerwaarde
‘Kleurenblind denken’ is een welkome aanvulling op dit beloon- en strafsysteem,
omdat ‘eigen verantwoordelijkheid’ een geheel andere betekenis krijgt. Kinderen
worden aangespoord om zelf na te denken i.p.v. het herhalen en na-apen van de
kennis en ervaringen die ze krijgen aangedragen en opgedrongen door hun
omgeving. Problemen worden gezamenlijk
aangepakt met respect voor de mening van de ander, omdat het hebben van een
andere mening niet gezien wordt als basis voor een ruzie. Die wordt gezien als
meerwaarde om tot oplossingen te komen. Deze zienswijze helpt ook om de ‘eigen
blinde vlek’ te ontdekken. En tenslotte wordt door de gegeven informatie het
probleem-oplossend vermogen van de leerling verhoogd, omdat zij leren omgaan
met angst.
Plan van aanpak
Denkprojecten starten in het lager-, middelbaar-, hoger- en voortgezet
onderwijs.
Oproep aan scholen om zich aan te melden als proeftuin voor verschillende soorten denkprojecten.
Oproep aan scholen om zich aan te melden voor de pilot van het denkproject waaraan wetenschappelijk onderzoek wordt verbonden.
Onderzoekgegevens opvragen over pestprojecten.
Aanbevelingen doen t.a.v. pestprojecten.
Aansluiting vinden bij organisaties die met jongeren werken.
Boekes schrijven voor verschillende leeftijden.
Het denkproject op lagere scholen kan 3 weken in beslag nemen en bevatten:
Week 1 - de tijdbeleving van het brein
Week 2 - herhaling week 1, aangevuld met informatie
over het 'ik'-zelfbeeld
Week 3 - herhaling week 2, aangevuld met het onderzoeken van waarden en overige
informatie
Advies: Edward de Bono’s CoRT-methode introduceren bij scholen
Advies: Instellen lessen filosofie en sexualiteit voor alle leerlingen in het
lager-, middelbaar-, hoger en voortgezet
onderwijs
Update: week 41
De eerste denkles is op de website geplaatst.
Update: week 29
I.v.m. de schoolvakanties ligt de uitwerking van de denklessen even stil.
Update: week 28
De volgende organisaties zijn aangeschreven om 'Kleurenblind denken' onder de aandacht te brengen:
Bij jongerencentrum MEHO in Midwoud lezing najaar 2013.
Er is overleg met twee lagere scholen i.v.m. het opzetten van een denkproject (in West-Friesland en de Zaanstreek).
Denklessen voor verschillende leeftijdsgroepen worden uitgewerkt.
Zodra deze klaar zijn worden ze op de
website geplaatst, zodat scholen daar vrij gebruik van kunnen maken.
Dank voor uw aandacht.